گیربکس CVT چیست و چه تفاوت هایی با گیربکس معمولی دارد؟

گیربکس CVT چیست و چه تفاوت هایی با گیربکس معمولی دارد؟

ممکن است هنگام خرید خودرو با عبارت گیربکس CVT برخورد کنید. تفاوت بین گیربکس CVT و گیربکس معمولی چیست و گیربکس CVT چه مزایایی نسبت به گیربکس اتوماتیک معمولی دارد؟ برخی از رانندگان بر این باورند که CVT نسبت به گیربکس اتوماتیک معمولی یا گیربکس دستی سواری نرم تری ارائه می دهد، اما بزرگترین مزیت آن این است که مصرف سوخت آن نسبت به گیربکس اتوماتیک معمولی کمتر است. به همین دلیل است که خودروسازان در دهه گذشته سرمایه گذاری زیادی روی این نوع گیربکس انجام داده اند.

گیر بکس CVT  چیست ؟

CVT مخفف عبارت Continuously Variable Transmission است و نوعی گیربکس تک سرعته اتوماتیک است. گیربکس CVT در انواع خودروها قابل استفاده است اما معمولا در خودروهای کوچک بیشتر از آن استفاده می شود. این گیربکس ابعاد جمع و جور و کوچکی دارد و استفاده از آن در خودروهای کوچک باعث صرفه جویی زیادی در هزینه ها می شود. سازندگانی از جمله تویوتا، نیسان و هوندا در حال حاضر از CVT در وسایل نقلیه خود استفاده می کنند، در حالی که Multitronic آئودی نوعی از گیربکس CVT است.

گیربکس های CVT بسیار شبیه به گیربکس های معمولی هستند، اما تفاوت هایی نیز دارند. برای مثال در خودروهای مجهز به CVT پدال کلاچ وجود ندارد. همچنین اگر خودرویی با گیربکس CVT تولید شود معمولا قیمت آن از همان مدل با گیربکس دستی بیشتر خواهد بود.

نحوه کار گیربکس CVT:

برخلاف گیربکس های اتوماتیک معمولی، گیربکس های CVT فاقد دنده هستند. CVT از دو قرقره مخروطی شکل تشکیل شده است. یک قرقره به موتور و دیگری به سایر اجزای سیستم انتقال نیرو متصل می شود و یک تیم فولادی یا کامپوزیت این دو قرقره را به هم متصل می کند. ابعاد قرقره ها بسته به میزان قدرت مورد نیاز چرخ ها از موتور تغییر می کند. با بزرگتر شدن یک قرقره، دیگری کوچکتر می شود. این طراحی باعث می شود خودرو با قدرت و نرمی بیشتری شتاب بگیرد.

از آنجایی که CVT ها بر خلاف گیربکس های اتوماتیک معمولی دنده ندارند، وقتی خودرو در حال شتاب گرفتن است تعویض نمی شود. این فقدان نقاط تعویض دنده می تواند برای رانندگانی که به گیربکس اتوماتیک معمولی عادت دارند ترسناک باشد. برای مقابله با این موضوع، بسیاری از خودروهای مبتنی بر CVT از نقاط تعویض مصنوعی در رفتار خود استفاده کرده اند تا حس تعویض دنده را به رانندگان القا کنند.

برخی دیگر از مدل های CVT دارای دنده اول مانند اتوماتیک معمولی هستند و سپس CVT بقیه را کنترل می کند. این دنده واقعی که «دنده پرتاب» نام دارد، شتاب اولیه خودرو را کنترل می کند و سیستم انتقال نیرو با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت به حالت CVT تغییر می کند. تویوتا کرولا هاچ بک 2019 دارای این تنظیمات است و تویوتا می گوید این نوع CVT به کرولا 2019 این امکان را می دهد که به شتاب بهتر و سواری نرم تری دست یابد.

استفاده کارآمد و بهینه از خودرو با CVT:

گیربکس CVT قطعات متحرک زیادی ندارد، بنابراین نسبت به انواع دیگر قابل اعتمادتر است. علاوه بر این، مصرف کمتری دارد و به همین دلیل است که معمولاً خودروهای دارای گیربکس CVT کارآمدتر کار می کنند. اگر از مایعات مناسب برای روغن کاری گیربکس CVT خود استفاده کنید و برنامه تعمیر و نگهداری منظمی داشته باشید، این گیربکس به اندازه گیربکس های معمولی عملکرد و قابل اعتماد خواهد بود. تنها مشکل احتمالی که ممکن است با این نوع سیستم داشته باشید این است که احتمالاً تسمه بین دو قرقره فرسوده می شود، که می تواند منجر به لغزش شود که خود را با چرخش دور موتور نشان می دهد، اما خودرو نمی تواند به طور کامل شتاب بگیرد.

مزایای  گیربکس CVT:

CVT طیف گسترده ای از مزایا را برای رانندگان خودرو ارائه می دهد، از جمله:

  • مصرف سوخت به طور قابل توجهی بهبود یافته است.
  • هیبریدی های مدرن از CVT برای بهره وری سوخت استفاده می کنند و بسیاری از مدل های گازسوز با CVT امتیازی در حدود 38 مایل بر گالن را در یک سدان سایز متوسط ​​ارائه می دهند.
  • رانندگی در سربالایی با گیربکس CVT راحت تر است.
  • یک گیربکس معمولی برای یافتن ضریب دنده مناسب باید سخت‌تر کار کند، در حالی که یک CVT نسبت دقیق مورد نیاز را تقریباً بلافاصله پیدا می‌کند و به موتور اجازه می‌دهد بدون تعویض دنده قدرت را به‌طور یکپارچه ارائه کند.
  • از آنجایی که هیچ تغییر دنده سختی در CVT وجود ندارد، CVT ها همچنین به شما این امکان را می دهند که از رانندگی نرم و شتاب گیری در هر سرعتی لذت ببرید. همچنین کاهش ناگهانی دنده را در زمانی که می خواهید نیروی اضافی برای عبور در بزرگراه دریافت کنید، حذف می کند.

معایب گیربکس CVT

در حالی که CVT مطمئناً مزایای زیادی نسبت به گیربکس معمولی دارد، معایبی نیز دارد، از جمله:

  • سیستم های CVT معمولاً گران تر از مدل های سنتی هستند.
  • هزینه های تعمیر و تعویض نیز گران تر است، زیرا سیستم های CVT معمولاً به اندازه سیستم های معمولی دوام نمی آورند.
  • در حالی که CVT برای راننده های معمولی عالی است، اما برای موقعیت های با عملکرد بالا طراحی نشده است. گیربکس های CVT نمی توانند قدرت افزایش یافته را تحمل کنند، به همین دلیل است که از آنها در کوپه های اسپرت و خودروهای پرفورمنس استفاده نمی شود.
  • گلایه دیگری که رانندگان از CVT دارند صدای بلندی است که در هنگام شتاب گیری شنیده می شود. این امر به این دلیل اتفاق می افتد که CVT موتور را مجبور می کند که با افزایش سرعت، دائماً دور بیشتری داشته باشد. به همین دلیل، برخی از آمارها نشان می دهد که عموم مردم به دلیل تفاوت در درک صدای گیربکس های مکانیکی یا استپ اتوماتیک، استقبال کمتری از CVT داشته اند.

نحوه کار سیستم گیربکس دستی و اتوماتیک :

هنگام رانندگی با خودرویی با گیربکس دستی، باید از شیفتر دنده برای حرکت بین دنده ها در حالی که پدال کلاچ را نگه داشته اید استفاده کنید. تعداد دنده ها از یک تا پنج، شش یا هفت است و دنده عقب هم دارد. با افزایش یا کاهش دور موتور (RPM) به میل خود به دنده بعدی یا قبلی منتقل می شوید.

هنگام رانندگی با گیربکس اتوماتیک، سیستم گیربکس به طور خودکار تغییر می کند. شما حروف P، N، R یا D را انتخاب می کنید و سیستم انتقال قدرت بقیه کارها را انجام می دهد و گیربکس به طور خودکار با سرعت موتور و سطوح جاده مطابقت دارد.

خودروسازان گیربکس های اتوماتیک را با طیف وسیعی از دنده ها می سازند. مدل های قدیمی کمتر از سه دنده دارند، در حالی که برخی از مارک های اخیر دارای جعبه دنده های انحصاری با 11 دنده هستند. افزایش تعداد دنده ها باعث می شود موتور با مناسب ترین سرعت کار کند و مصرف بهینه سوخت را تضمین می کند. در دهه های اخیر، وسایل نقلیه با گیربکس اتوماتیک محبوب تر از گیربکس های دستی شده اند. گیربکس اتوماتیک یادگیری رانندگی را آسان تر می کند، به توجه کمتری در حین رانندگی نیاز دارد و همچنین صدمه کمتری به موتور وارد می کند.

تفاوت بین گیربکس CVT و گیربکس اتوماتیک معمولی:

یکی از مزیت های اصلی CVT امکان تغییر مداوم نسبت دنده با تغییر دور موتور است. این بدان معنی است که موتور همیشه در اوج راندمان کار می کند. یک CVT یک موتور قدرتمند را از یک موتور کوچک بیرون می کشد و به رانندگان شتاب سریع تری نسبت به گیربکس های اتوماتیک استاندارد می دهد. CVT ها به دلیل توانایی بیشتر در کنترل محدوده دور موتور، هدر رفت روغن گیربکس کمتری دارند. همچنین CVT ها وزن کمتری نسبت به گیربکس های اتوماتیک سنتی دارند.

در مورد تجربه رانندگی، برخی از رانندگان اظهار داشتند که رانندگی با خودروی CVT در مقایسه با گیربکس های اتوماتیک معمولی بسیار روان است. آنها دوست دارند فقط زمانی که ماشین در حال حرکت یا شتاب گرفتن است متوجه دور موتور شوند.

سرویس CVT با سرویس گیربکس اتوماتیک متفاوت است. CVT ها به روغن، مایع گیربکس و قطعات ویژه نیاز دارند. شما باید خودروی مجهز به CVT را نزد مکانیک ماهر در تعمیر و نگهداری و تعمیر این نوع ببرید و از روغن گیربکس CVT اصل استفاده کنید.

از دیگر مشکلات رایج صاحبان وسایل نقلیه مجهز به CVT می توان به از دست دادن ناگهانی شتاب و گرمای بیش از حد اشاره کرد. رانندگان از سر خوردن و تکان خوردن شکایت دارند. تسمه های CVT ممکن است کشش و سایش بیش از حد را تجربه کنند.

نتیجه گیری

یک گیربکس CVT می تواند تجربه رانندگی نرم تر و لذت بخشی را برای شما فراهم کند. همچنین می تواند کارایی را افزایش دهد و در شیب های تند به شما کمک کند. این نوع گیربکس به ویژه در مناطق کوهستانی کاربرد دارد. فقط به یاد داشته باشید که این گیربکس ها هم در ابتدا و هم برای هزینه های تعمیر می توانند قیمت بالایی داشته باشند. به همین دلیل مهم است که مطمئن شوید آنها با گارانتی همراه هستند.

مزیت CVT در سادگی آن نهفته است. در مقایسه با گیربکس های پیچیده معمولی، یک CVT فقط از یک تسمه، یک قرقره محرک، یک قرقره سنجش گشتاور و چند ریزپردازنده و سنسور تشکیل شده است. این باعث می‌شود که CVT نسبت به نمونه‌های سنتی خود سازگارتر باشد و با وجود شرایط جاده‌ای متفاوت، سواری نرم و شتاب بی‌نظیری را ممکن می‌سازد.

در پایان ما در این مقاله از سایت ستاره پارسیان جهان (برادران غلامی) سعی کردیم شما را با گیربکس CVT،آشنا کنیم و تمامی مزایا و معایب و تفاوت‌های آن با گیربکس معمولی را بررسی کنیم. ممنون که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید.

  • دسته‌ها
  • نظرات شما

    نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود