نحوه عملکرد سیستم ترمز بادی ماشین سنگین

سیستم ترمز بادی ماشین سنگین

هر نوع خودرویی از قطعات مختلفی ساخته شده که عملکرد های متفاوتی دارند. درباره قطعات ماشین سنگین نیز همینطور است. در این مقاله می خواهیم درباره نحوه عملکرد سیستم ترمز بادی ماشین سنگین صحبت کنیم که از چه اجرائی تشکیل شده، چه انواعی دارد، چگونه کار می کند و … اگر می خواهید جواب این سوالات را پیدا کنید حتما با ما در ادامه این مطالب همراه شوید. 

سیستم ترمز بادی ماشین سنگین چه نوعی سیستمی است؟

در ماشین های سنگین مانند تریلی ها، کامیون های سبک و سنگین و … از سیستم ترمز بادی ماشین سنگین استفاده می شود. این نوع ترمز دارای قدرت زیادی است به همین دلیل برای استفاده در این نوع خودروها مناسب است. این سیستم نیروی فشار هوا را به نیروی مکانیکی تبدیل می کند. ترمز بادی های ماشین سنگین 3 نوع ترمز دیگر را حمایت می کند که عبارتند از: ترمز دستی، ترمز پدالی و ترمز اضطراری. برای عملکرد بهتر این سیستم قطعات دیگری نیز درگیر می شوند که در ادامه بیشتر به آن ها می پردازیم.

عملکرد ترمز بادی ماشین سنگین چگونه است؟

ترمز بادی ماشین های سنگین همانطور که از نامش مشخص است برای آن که بتواند خودرو را متوقف نماید به فشار هوا نیاز دارد. قطعه ای به نام کمپرسور این هوای فشرده را تامین می کند و این فرآیند به این صورت است که راننده ماشین سنگین بر روی پدال ترمز فشار وارد می کند. با این کار هوای فشرده تولید می شود و بعد از آن وارد قطعه دیگری به نام بوستر ترمز می شود. سپس دیافراگم درون بوستر حرکت خواهد کرد.

با حرکت دیافراگم، پیستون ها و جغجغه ترمز نیز به حرکت در می آیند تا میل بادامک را به چرخش درآورند. زمانی که میل بادامک می چرخد، کفشکی ها باز می شوند و باعث حرکت کاسه ترمز می شوند. در این زمان است که بین کاسه ترمز و کفشکی اصطکاک ایجاد شده و در نتیجه ماشین سنگین متوقف خواهد شد. 

عملکرد ترمز بادی

با انواع ترمز بادی ماشین سنگین آشنا شوید.

همانطور که گفتیم ترمز بادی ماشین سنگین دارای انواع مختلفی است. در ادامه آن ها را نام می بریم.

  • ترمز بادی سه زمانه

یکی از انواع ترمز بادی به صورت زمانه کار می کند. در زمان فعالیت این نوع ترمز بادی مراحل مختلفی پشت سر گذاشته می شود که عبارتند از موارد زیر:

مرحله شارژ ترمز: قبل از آن که سیستم ترمز بادی آزاد بشود، باید هوای فشرده ای که نیاز دارد تامین شود. بعد از آن لنت ها آزاد می شوند تا در زمان ترمز گیری مورد استفاده قرار گیرند زیرا در غیر این صورت در زمان ترمز گرفتن، لنت ها درگیر نخواهند شد.

مرحله ترمز گیری: زمانی که راننده بر روی پدال ترمز فشار وارد می کند، فشار هوا کم خواهد شد. در این زمان سوپاپ، هوا را به سمت مخزن ذخیره هدایت می کند تا لنت ها نیز به دنبال آن حرکت کنند و در فرآیند ترمز گیری درگیر شوند.

مرحله آزاد شدن: زمانی که لنت با هوای آزاد شده درگیر می شود، فشار هوا افزایش پیدا می کند در نتیجه لنت ها را خلاص می کند.

  • ترمز بادی فنداسیون

نوع دیگر ترمز بادی، ترمز بادی فنداسیون نام دارد. عملکرد این نوع سیستم ترمز بادی بسیار شبیه ترمز قطار است و از جهات دیگری شبیه به ترمز بادی سه زمانه است. در این سیستم هوای فشرده به سمت لوله ها فرستاده می شود و بعد از طریق لنت ها آزاد می شوند.

  • سیستم ترمز کمکی کامیون

اگر بخواهیم دقیق بگوییم سیستم ترمز کمکی، نوعی از ترمز بادی ماشین سنگین به حساب نمی آید بلکه در کنار این سیستم کار می کند و باعث می شود از فرسایش ترمز بادی جلوگیری شود. این ترمز سبک و کم حجم است و برای انتقال قدرت در فرآیند ترمز گرفتن از آن استفاده می شود. از دیگر کاربرد های این سیستم، کم کردن فشار و تنش بر روی سیستم ترمز است به نحوی که تا حدود 90 درصد از فشار وارد شده بر روی ترمز را کمک کرده و در نتیجه از فرسودگی ترمز بادی جلوگیری می کند.

انواع ترمز دیواری

اجزاء سیستم ترمز بادی کدامند؟

تا این جا با نحوه عملکرد سیستم ترمز بادی آشنا شدید. خوب است با قطعات و اجزائی که در عملکرد این ترمز فعالیت دارند نیز آشنا شوید. در ادامه مهم ترین اجزاء سیستم ترمز بادی ماشین سنگین را نام می بریم.

  • کمپرسور ترمز بادی

این قطعه هوای فشرده شده را تامین می کند. به این صورت که هوای فشرده شده را به سمت تانک باد به حرکت در می آورد و با این کار فشار هوای سیستم را متعادل کرده تا ترمز بادی بتواند فعالیت خود را به درستی انجام دهد.

  • تانک باد

از دیگر قطعات مهمی که در سیستم ترمز بادی ماشین سنگین نقش دارد، تانک باد نام دارد که کار ذخیره سازی هوای فشرده را برعهده دارد. در زمان هایی که کمپرسور به درستی کار نکند این هوا وارد عمل می شود.

  • فیلتر خشک کن ترمز بادی

از دیگر اجزاء مهم این سیستم، فیلتر خشک کن ترمز بادی است که بین تانک باد و کمپرسور قرار دارد. با کمک این قطعه هوای ورودی به سیستم ترمز تصفیه می شود و رطوبت، روغن و آلودگی ها را از آن جدا می شود. بعد از آن سیستم بوستر ترمز وارد عمل می شود و هوای فشرده کمپرسور را به نیروی مکانیکی تبدیل خواهد کرد.

  • بوستر ترمز بادی

این قطعه از 3 جزء تشکیل شده است که عبارتند از: فنر، دیافراگم و میل پیستون. زمانی که راننده بر روی پدال ترمز فشار وارد می کند، فشار هوا دیافراگم را بالا خواهد برد. سپس میل پیستون نیز بیرون رانده می شود.

  • جغجغه ترمز بادی

قطعه مهم دیگر ترمز بادی یعنی جغجغه ترمز بادی، به وسیله دو شاخه به بوستر ترمز متصل می شود و برای تنظیم فاصله کفشکی ها با کاسه ترمز به کار برده می شود. زمانی که میل پیستون بیرون رانده می شود، چون جغجغه به آن وصل است، به حرکت در می آید. بعد از آن نوبت میل بادامک است که می چرخد و کفشکی ها را باز می کند.

اجزاء سیستم ترمز بادی

همانطور که مشاهده کردید ترمز بادی در ماشین های سنگین مانند کامیون، تریلی و … کاربرد دارد. این سیستم دارای انواع مختلفی است که با توجه به نوع ماشین سنگین و فعالیتی که قرار است انجام دهد، مورد استفاده قرار می گیرد. قطعات مختلفی در سیستم ترمز بادی ماشین سنگین وجود دارد که مهم ترین آن ها را نام برده و فعالیت شان را بررسی کردیم.

 

  • دسته‌ها
  • نظرات شما

    نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود