نحوه تعویض لنت کامیون

ماشین سنگین از جمله کامیون ها از قطعات مهمی تشکیل شده اند که بعد از گذشت مدتی نیاز به تعمیر و یا تعویض دارند. به عنوان مثال نحوه تعویض لنت کامیون مراحل خاص خود را دارد که باید توسط فرد متخصص انجام شود. قبل از این مرحله، مرحله خرید قطعات ماشین سنگین است که باید با دقت کامل از مراکز معتبر مانند ستاره پارسیان انجام شود. در ادامه می خواهیم شما را با مراحل تعویض لنت کامیون آشنا کنیم.

 

اهمیت تعویض به موقع لنت کامیون

یکی از قطعات بسیار مهمی که در کامیون وجود دارد و باید حتما به موقع تعویض شود، لنت کامیون است. زمان تعویض لنت ها بر اساس میزان مسافت طی شده محاسبه می شود. لنت در سیستم ترمز تمامی وسایل نقلیه نقش بسیار مهمی دارد به همین دلیل در زمان انتخاب آن و همچنین تعویض آن باید نهایت دقت انجام شود.

 

لنت کامیون چه کاربردی دارد؟

قبل از شروع بحث اصلی یعنی نحوه تعویض لنت کامیون بهتر است با کاربرد آن آشنا شویم. همانطور که می دانید سیستم ترمز یکی از مهم ترین قسمت های مکانیکی در هر خودرو است. در صورتی که تنها یکی از اجزای این سیستم وضعیت مطلوبی نداشته باشد در زمان رانندگی خطرات زیادی را به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل است که باید با تمامی نکاتی که در این زمینه وجود دارد آشنا باشید تا در زمان مناسب، نسبت به تعویض لنت کامیون اقدام نمایید.

 

لنت کامیون انواع مختلفی دارد. شما می توانید با توجه به مدل کامیون خود، لنت مناسب و با کیفیت تهیه نمایید. این نکته را همیشه در نظر داشته باشید که خرید لنت مناسب و مرغوب نیز بسیار مهم است. یعنی اگر لنت ترمز را به موقع تعویض نمایید اما از لنت با کیفیت استفاده نکنید، کارایی لازم را نداشته و خطرات زیادی را برای شما به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل توصیه می کنیم خرید قطعات ماشین سنگین خود را از مراکز معتبر انجام دهید.

 

نشانه های تعویض لنت کامیون کدام است؟

حتما توجه کنید که لنت های کامیون باید در زمان های مشخصی تعویض شوند. زمانی که لنت ترمز نیاز به تعویض داشته باشد علائم و نشانه هایی را از خود بروز می دهد و شما را نسبت به این مسئله آگاه می کند. با دقت به این نشانه ها می توانید به موقع لنت ها را تعویض نمایید. در ادامه مهم ترین نشانه های تعویض لنت کامیون را ذکر می کنیم.

 

  • در زمان ترمز کردن صدای عجیب و غیر عادی شنیده می شود.
  • با نگاه کردن به فضای بین رینگ ها، متوجه نازک شدن لنت ها می شوید.
  • در صورتی که اثری از خط ناشی بر روی لنت ترمز لاستیک های کامیون نمی بینید یعنی باید خیلی سریع لنت ها را تعویض نمایید.
  • زمانی که پای خود را بر روی ترمز می گذارید، فرمان می لرزد.
  • پدال ترمز اسفنجی به نظر می رسد و تندتر از همیشه پاسخ می دهد.

 

اگر هر کدام از این نشانه ها را مشاهده کردید حتما لنت ترمز ها را تعویض نمایید تا از خطرات احتمالی جلوگیری نمایید.

 

6 مرحله مهم تعویض لنت کامیون کدام است؟

همه رانندگان باید اطلاعاتی درباره قطعات مختلف ماشین خود داشته باشند تا در زمان نیاز بتوانند مشکلات را تا حدی کنترل نمایند. آشنایی با نحوه تعویض لنت کامیون نیز از آن دست مسائل مهمی است که باید رانندگان کامیون ها و ماشین های سنگین نسبت به آن توجه داشته باشند. مراحل تعویض لنت کامیون خیلی سخت نیست و با کمک یک سری ابزارآلات مخصوص، می توانید این کار را انجام دهید. البته بهتر است برای تعویض لنت ها از یک یا دو نفر کمک بگیرید و تنهایی این کار را انجام ندهید. همچنین ابزارآلاتی مانند آچار عنکبوتی، ست سوکت، جک ماشین و روان کننده را تهیه نمایید. سپس طبق مراحلی که در ادامه ذکر می کنیم این کار را انجام دهید.

 

  • آماده سازی وسیله نقلیه

در زمان تعویض لنت کامیون، اولین کاری که باید انجام دهید این است که به کمک آچار عنکبوتی مهره های لاستیکی که باید لنت آن را تعویض نمایید، باز کنید. قبل از بالا بردن کامیون مطمئن شوید مهره های نگهدارنده لاستیک ها را به اندازه کافی شل کرده اید.

 

 

  • برداشتن چرخ ها

در این مرحله باید به کمک آچار عنکبوتی چرخ ها را به صورت کامل باز کنید. در این جا باید مطمئن شوید مهره های چرخ را در مکانی امن قرار می دهید تا از گم شدن آن ها جلوگیری شود. سپس خیلی آرام چرخ خودرو را از روی پایه جدا نمایید. در این مرحله شما می توانید قطعات ترمز خودرو مانند لنت ها و کالیبرها را مشاهده نمایید.

 

  • برداشتن کولیس ها

معمولا باید 2 یا 4 پیچ در دست داشته باشید تا بتوانید کولیس را در جای خود محکم نگه دارید. به همین دلیل به دنبال پیچ و مهره ها بگردید و به صورت گسترده در اطراف آن از روان کننده استفاده نمایید تا تمامی زنگ زدگی ها و لکه های قدیمی از بین بروند. سپس بعد از جدا کردن پیچ ها، مشاهده خواهید کرد که کولیس همچنان به روغن ترمز وصل است. با کمک یک تکه سیم آن را در اطراف قوس تایر کامیون آویزان نمایید.

 

  • برداشتن لنت های ترمز قدیمی

در این جا باید نحوه اتصال لنت قبلی را مورد بررسی قرار دهید. معمولا از گیره های فلزی کوچکی برای نگهداری این قسمت در جای خود کمک گرفته می شود. در بیشتر مواقع باید مقداری نیرو بر روی لنت قبلی اعمال کنید تا بتوانید به آسانی گیره را از روی قطعه نگهدارنده لنت جدا کنید. اکنون بعد از برداشتن گیره می توانید لنت قبلی را بردارید. همچنین می توانید وضعیت روتور ترمز را نیز بررسی نمایید.

 

  • چسباندن لنت ترمز جدید

در این مرحله باید مقداری از روغن ضد روان کننده را بردارید و بر روی لنت ترمز و اتصالات فلزی پخش نمایید. بعد از آن، لنت های جدید را بر روی قطعه مورد نظر خود سوار نمایید. سپس باید مراحل قبلی را به صورت معکوس انجام دهید تا لنت های جدید به درستی در جای خود قرار بگیرند.

 

  • پایان کار

بعد از آن که لنت های ترمز را در جای مناسب خود قرار دادید، می توانید دوباره کالیبر ترمز را به چرخ متصل نمایید. چرخ را دوباره وصل کنید و سپس کامیون را از روی جک، جدا نمایید. زمانی که چرخ های کامیون بر روی زمین قرار گرفتند، می توانید مهره های مخصوص لاستیک را رد جای خود محکم کنید.

 

در این مقاله درباره لنت کامیون و نشانه های تعویض آن آشنا شدید. اکنون می توانید مراحل مختلف تعویض لنت ترمز را به خوبی پشت سر بگذارید و ماشین خود را برای رانندگی بی خطر آماده نمایید.

  • دسته‌ها
  • نظرات شما

    نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود