مقایسه بنز آکتروس با آکسور

شرکت مرسدس بنز از جمله معروف ترین شرکت هایی است که به تولید انواع ماشین های سنگین می پردازد. در این مقاله می خواهیم به مقایسه بنز آکتروس با آکسور بپردازیم و از نظر ویژگی ها و امکاناتی که این دو کشنده دارند، آن ها را بررسی نماییم. اگر بین انتخاب یکی از این دو کشنده مردد هستید حتما تا انتهای مطالب با ما همراه شوید.

مشخصات مهم بنز آکتروس کدام است؟

کامیون بنز آکتروس قدرت و امکانات زیادی دارد. قدرت موتور آن 428 اسب بخار می باشد و گشتاور آن 2000 نیوتون است. به همین دلیل است که محبوب ترین کامیون شرکت مرسدس بنز به حساب می آید زیرا علاوه بر این مشخصات، یکی از ایمن ترین ماشین های جاده ای به حساب می آید.
کامیون آکتروس اولین بار در سال 1996 تولید شد و در همان سال های ابتدایی خود بود که وارد بازار کشور شد. بعد از گذشت چند سال مسئولیت مونتاژ این محصول را شرکت ایران خودرو دیزل برعهده گرفت.

 

بنز آکسور چه مشخصات مهمی دارد؟

در سال 1380 بنز آکسور وارد کشور ما شد. این محصول به آکسور 1834 شناخته می شد و به خاطر استهلاک کم، مورد استقبال مردم کشورمان قرار گرفت. قدرت موتور بنز آکسور 428 اسب بخار و گشتاور 2100 نیوتون می باشد. این بنز دارای ترمز های بسیار قوی و از نوع ABS و ضد لغزش ASR است. فرمان این کامیون خوش دست و راحت بوده و به همین دلیل رانندگی با آن راحت است. حجم موتور آن 12 لیتر و دارای 6 سیلندر و استاندارد یورو 3 می باشد.

بنز آکسور کم خرج است و تعمیرات آسانی دارد. برای کشورهایی که دانش و مهارت کمی درباره تعمیرات ماشین های سنگین دارند، بنز آکسور گزینه مناسبی می باشد.

 

 

بررسی کامیون های بنز آکتروس و آکسور از نظر موتور

موتور 1843 آکسور مدل OM457 دارای توربو شارژ، اینتر کولر، کنترل کننده الکترونیکی موتور، 28 سوپاپ، پیش گرمکن و سیستم انژکتوری 6 نازلی با فشار 1800 بار می باشد.

قدرت موتور آکتروس 428 اسب بخار است و موتور 6 سیلندر خورجینی دارد. گشتاور آن 2000 نیوتون با 1080 دور در دقیقه و مدل آن OM501 می باشد.

 

مقایسه سیستم ترمز کشنده های آکتروس با آکسور

سیستم ترمز بنز آکسور در جلو و عقب، دیسکی و از نوع ABS می باشد. همچنین دو مدار و پنوماتیکی است. اما سیستم ترمز بنز آکتروس چند سالی است که ABS تغییر کرده است.

 

مقایسه مخزن سوخت بنز آکتروس با آکسور

ظرفیت مخزن سوخت بنز آکسور 400 لیتر است و از جنس آلومینیوم می باشد. درست است که کم بودن ظرفیت مخزن سوخت باعث می شود در طول مسیر چندین بار راننده مجبور می سوخت گیری شود اما این حجم کم مخزن سوخت تاثیر زیادی بر روی وزن ماشین، شتاب و استهلاک آن دارد. همچنین باعث تعویض دنده راحت تر آن می شود. اما از طرف دیگر باعث شده استفاده از آن برای رانندگی در بیابان محدود شود.

 

ظرفیت مخزن بنز آکتروس 1000 لیتر است به همین دلیل دفعات سوخت گیری راننده را کم می کند و به همان اندازه آن مدت زمان سفر نیز کاهش می یابد.

 

مقایسه بنز آکتروس با آکسور از نظر دنده

بنز آکتروس دارای جعبه دنده نیمه هوشمند است. اما سیستم جعبه دنده بنز آکسور از نوع هیدرولیکی و دارای 16 دنده ZF می باشد. کلاچ آکسور مدل MF395 خشک، پنوماتیک، تک صفحه و هیدرولیکی است.

 

مقایسه وزن کشنده آکتروس با آکسور

وزن کشنده آکتروس 6900 کیلوگرم است و در حدود 600  تا 700 کیلوگرم از کامیون هایی مانند ولوو و اسکانیا، وزن کمتری دارد. این وزن کم، هیچ تاثیری بر ظرفیت و قابلیت تحمل بار آن ندارد.

 

بررسی کابین کامیون آکتروس و آکسور

اتاق یا کابین آکتروس در سال 1996 و کابین آکسور در سال 2001 طراحی شده است. کابین آکسور حدود 50 سانتی متر کوچک تر از کابین آکتروس می باشد. یعنی کابین آکتروس عریض تر است و از داشبورد آن به راحتی می توان استفاده کرد. اتاق آکتروس نرم تر و بی صدا تر می باشد.

 

 

چگونگی تعمیرات بنز آکتروس و آکسور

بنز آکسور پیچیدگی فنی کمتری نسبت به بنز آکتروس دارد و برای تعمیرات آن به مهارت های کمتری احتیاج است. قطعات این کامیون را می توان در بازار ایران پیدا کرد. تمامی این موارد باعث شده است کامیون آکسور از محبوبیت خاصی بین راننده ها برخوردار باشد.

 

بنز آکتروس دارای امکانات بیشتری نسبت به آکسور است و به علت تحریم ها، در صورتی که قطعات آن خراب شود به سختی می توان آن ها را در بازار کشور پیدا کرد. البته بنز آکتروس کمتر از بنز آکسور خراب می شود ولی در صورت خراب شدن، هزینه بیشتری را در بر می گیرد.

 

 

مقایسه تجهیزات بنز آکتروس با آکسور

کامیون آکسور دارای تثبیت کننده سرعت، زاپاس بند دائمی، شلنگ باد 10 متری، فیلتر سوخت دهانه باک، تاخوگراف، قفل دیفرانسیل محور عقب، فیلتر مجزا نمودن سوخت از آب، سیستم هشدار دهنده دیجیتالی و آفتاب گیر است.

کامیون آکتروس علاوه بر امکاناتی که در بالا ذکر کردیم دارای کروز کنترل، یخچال، دنده اتومات هوشمند و … می باشد.

 

کیفیت رانندگی بنز آکتروس و آکسور چگونه است؟

رانندگی با آکتروس راحت تر از آکسور است. کامیون آکسور در مسیر های پر پیچ و خم و پستی و بلندی های جاده تکان های زیادی دارد. اما حرکت بنز آکتروس نرم است و در مسیر، سفر راحتی را برای سرنشینان فراهم می کند. یکی از علت های تکان های بنز آکسور این است که قسمت جلوی ماشین یا اتاق بر روی شاسی قرار دارد. در صورتی که کابین آکتروس جدا از شاسی است.

 

مزایا و معایب بنز آکسور کدام است؟

هر خودرویی دارای یک سری مزایا و معایب است. در ادامه می خواهیم به مزایا و معایب بنز آکسور بپردازیم.

 

مزایای بنز آکسور:

  • پر قدرت
  • شتاب زیاد
  • کم هزینه
  • ترمز قوی
  • تعمیر آسان
  • دارای سنسور
  • پیش گرمکن سوخت

 

معایب بنز آکسور:

  • ظرفیت کم باک بنزین
  • نبود فلاپ و بادشکن
  • عدم استفاده از فنر بادی که باعث خشک بودن اتاق و تکان های زیاد می شود.

 

مزایا و معایب بنز آکتروس کدام است؟

کشنده آکتروس نیز مانند هر خودروی دیگری دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن ها می پردازیم.

 

مزایای بنز آکتروس:

  • کابین بزرگ
  • قدرت زیاد
  • رانندگی راحت
  • ظرفیت بالای باک بنزین
  • دنده اتومات

 

معایب بنز آکتروس:

  • قیمت بالا
  • هزینه بالای تعمیر و نگه داری
  • کمبود قطعات در بازار کشور

 

در این مقاله به مقایسه بنز آکتروس و آکسور پرداختیم. هر کدام از این کشنده های شرکت بنز دارای مزیت ها و معایب خاص خود هستند. مشتریان نیز با توجه به نیاز خود و امکانات هر کدام از این کشنده ها دست به انتخاب می زنند و سعی می کنند بهترین گزینه را انتخاب نمایند.

 

 

  • دسته‌ها
  • نظرات شما

    نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود