دلایل کم شدن قدرت موتور در خودروهای هیوندا

دلایل کم شدن قدرت موتور در خودروهای هیوندا

یکی از مشکلاتی که صاحبان خودرو با آن مواجه می شوند، کم شدن قدرت موتور است. دلایل کم شدن قدرت موتور در خودروهای هیوندا می تواند متعدد باشد. اما اگر می خواهید با اصلی ترین دلایل آن آشنا شوید پیشنهاد می کنیم در ادامه مطالب با ما همراه شوید تا در صورت لزوم بتوانید به موقع وارد عمل شوید و مشکل ماشین تان را برطرف نمایید.

تشخیص علت کم شدن قدرت موتور در خودروهای هیوندا

در صورتی که هر خودرویی از جمله خودروی هیوندا دارید و فکر می کنید قدرت موتور کاهش پیدا کرده است به عنوان مثال نیروی موتور چهار سیلندر مانند نیروی موتور سه سیلندر می باشد، پس حتما ایرادی در موتور ماشین تان وجود دارد که نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

در مدل های قدیمی خودرو که کاربراتوری بودند، زمانی که قدرت موتور خودرو کاهش پیدا می کرد مشکل از گرفتگی فیلتر بنزین بود اما خودرو های امروزی سیستم های سوخت رسانی پیچیده تری دارند که باعث می شود عیب یابی آن ها نیز سخت تر شود. علاوه بر آن، سیستم اگزوز و ورود هوا نیز پیچیده تر شده اند.

در صورتی که در خودروی هیوندای خود با این مشکل رو به رو شدید باید صبور باشید تا متخصص مکانیک بتواند به درستی مشکل را پیدا کند زیرا عیب یابی آن گاهی اوقات با یک بار بررسی انجام نخواهد شد. در ادامه چند دلیل مهم برای کاهش قدرت موتور خودروهای هیوندا ذکر می کنیم که امیدواریم به شما کمک کند.

کثیف شدن و فرسودگی فیلتر هوا

در صورتی که فیلتر هوا کثیف شود می تواند مشکلاتی را برای خودرو ایجاد نماید و قدرت موتور آن را کاهش دهد. فیلتر هوا نقش بسیار مهمی در تنفس پیشرانه خودرو دارد به همین دلیل ایجاد رسوب در پره های آن، حجم هوای ورودی را کاهش می دهد و این مسئله بر احتراق و به دنبال آن، قدرت موتور خودرو تاثیر منفی می گذارد.

برای جلوگیری از این مشکل سعی کند در بازه های زمانی مشخص نسبت به تعویض فیلتر هوا اقدام نمایید و از مشکلات بزرگ تر جلوگیری نمایید.

شل شدن سیم گاز

علت دیگر برای کاهش قدرت موتور خودرو و درست کار نکردن آن، شل شدن سیم گاز می باشد زیرا در این صورت نمی تواند به خوبی نفس بکشد. با شل شدن سیم گاز، دریچه ورود هوا به طور کامل باز نخواهد شد در نتیجه هوای کافی به درون سیلندر وارد نمی شود و انفجار پر قدرتی صورت نمی گیرد. چک کردن سیم گاز می تواند این مشکل را برطرف نماید.

کثیفی یا مسدود شدن مبدل کاتالیست یا وجود مشکل در اگزوز

همانطور که هوای ورودی به درون موتور باید به خوبی در جریان باشد، گازهایی که بعد از احتراق ایجاد می شوند نیز باید بدون مشکل از مسیر موتور تا دهانه اگزوز هدایت شده و خارج شوند. یکی از وسایلی که در مسیر گازهای خروجی قرار دارد مبدل کاتالیست است که ممکن است به دلیل جمع شدن ذرات و جرم در آن، گازهای نتوانند به خوبی خارج شوند. در صورت وجود مشکل در این قسمت و یا اگزوز خودرو، ممکن است توان خودرو کاهش پیدا کند. به همین دلیل باید کاتالیست خودرو و اگزوز آن توسط متخصص بررسی شود.

وجود مشکل در عملکرد انژکتور

انژکتور وسیله ای ساده است اما اختلال در آن می تواند عملکرد موتور خودرو را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. دهانه این قطعه به مرور زمان دچار گرفتگی و کثیفی می شود. با این مشکل سوخت کم تزریق می شود و نسبت استاندارد هوا و سوخت به هم می ریزد در نتیجه قدرت انفجار نسبت به قبل کاهش می یابد.

ناتوانی پمپ بنزین در تامین سوخت کافی

پمپ بنزین خودرو نیز نقش مهمی در سوخت رسانی دارد، این قطعه مانند هر قسمت دیگر خودرو در اثر زمان و استفاده، دچار فرسودگی و مشکل می شود در نتیجه گاهی اوقات نمی تواند سوخت مورد نیاز موتور را به خوبی تامین نماید. در صورتی که قدرت موتور خودرو کاهش یافته و نمی تواند مانند قبل شتاب بگیرد باید سریع تر به متخصص مراجعه نمایید.

فرسودگی رینگ پیستون

رینگ های پیستون وظایف مختلفی برعهده دارند که یکی از مهم ترین آن ها حفظ تراکم در بالای پیستون است. در صورتی که این قطعات دچار خوردگی و فرسودگی شود، مخلوط و ترکیب سوخت و هوا در مرحله تراکم از طریق منافذ موجود به پایین سیلندر راه پیدا کرده و از مقدار آن کم می شود. بدیهی است که در این شرایط احتراق به خوبی انجام نشده در نتیجه نیروی لازم برای تامین نیاز خودرو، تولید نخواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل، از روغن مناسب استفاده کرده و در زمان های مشخص شده آن را تعویض نمایید.

فرسودگی سوپاپ ها

در صورتی که ذرات اضافی و خوردگی در سوپاپ ها مخصوصا سوپاپ ورودی باشد، در مرحله تراکم مشکل ایجاد می شود. در این شرایط سوپاپ ها به خوبی نمی توانند بر روی مجاری ورودی و خروجی بنشینند در نتیجه درز بندی مناسبی بین این مجراها و فضای داخل سیلندر ایجاد نخواهد شد.

خرابی سیستم جرقه زنی

زمانی که سیستم جرقه زنی مشکل داشته باشد، علاوه بر کاهش قدرت موتور، ممکن است در استارت خوردن ماشین نیز مشکل ایجاد شود. معمولا با تیون آپ می توان این مشکل را برطرف کرد اما باید توسط متخصص انجام شود تا دوباره خودرو دچار این مشکل نشود. شمع های خودرو نیز نیاز به مراقبت دارند. این قطعه عمر مشخص و محدودی دارد و بعد از گذشت مسافت مشخص، کارایی خود را از دست داده و باید تعویض شود.

ناک زدن موتور

علت دیگری که تا حدی با نقص جرقه زنی مرتبط است و قدرت موتور را کاهش می دهد، ناک زدن موتور است. اصطلاح ناک زدن موتور مربوط به زمانی است که مخلوط سوخت و هوای وارد شده به داخل سیلندر زودتر از جرقه شمع مشتعل می شود. این مسئله زمانی رخ می دهد که دمای پیستون یا دیواره سیلندر بیش از حد بالا برود و حرارت ناشی از آن مخلوط سوخت و هوا را منفجر خواهد کرد. گاهی اوقات نیز ذراتی که بر روی پیستون یا دیواره های سیلندر رسوب کرده اند علت اصلی ناک زدن موتور هستند. در این شرایط زمان بندی موتور به هم می ریزد و در این شرایط باید خودرو توسط متخصص، بررسی شود. 

عیب یابی کاهش قدرت موتور خودروهای هیوندا در تعمیرگاه ستاره پارسیان جهان

در صورتی که با این مشکل در خودروی هیوندای خود مواجه هستید، باید از دستکاری خودرو خودداری نمایید و آن را به مراکز معتبر برسانید. ستاره پارسیان جهان، تعمیرگاه تخصصی هیوندا با متخصصینی که دارد می تواند مشکلات و ایرادات خودروی شما را پیدا کرده و به درستی آن ها را برطرف نماید. اگر با هر کدام از علائمی مانند لرزش خودرو در زمان توقف، خروج دود زیاد از اگزوز، کاهش قدرت موتور و… مواجه شدید بهتر است سریعا به این مرکز مراجعه نمایید تا با بررسی متخصصین این مرکز، مشکلات خودروی شما به درستی مشخص و برطرف شود.

  • دسته‌ها
  • نظرات شما

    نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود