بهترین زمان برای تعویض قطعات ماشین سنگین

تعویض قطعات ماشین سنگین

از مسائل مهم برای کسانی که با ماشین سنگین سر و کار دارند، داشتن اطلاعات درباره بهترین زمان برای تعویض قطعات ماشین سنگین است. یافتن و استفاده از قطعات دیزلی و یا هر نوع قطعات دیگر شاید به زمان و هزینه خاصی نیاز داشته باشد به همین دلیل اگر زمان بندی مناسب برای این کار را در نظر نگیرید ممکن است خسارت های زیادی به شما وارد شود. در ادامه نکات مهمی را در این باره ذکر می کنیم.

ماشین های سنگین در صنعت هر کشوری نقش مهمی ایفا می کنند به همین دلیل از کار افتادن هر کدام از آن ها می تواند نتایج بدی داشته باشد. اگر بهترین و گران ترین ماشین سنگین را هم داشته باشید نیاز است یک روزی قطعات آن را تعویض نمایید. اگر در زمان مناسب این کار را انجام دهید، قدرت و عملکرد ماشین سنگین شما بالا می رود و طول عمر قطعات دیگر را نیز افزایش می دهد. نکات مهمی در این زمینه وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

زمان تعویض قطعات ماشین سنگین بر اساس عوامل مختلف

همانطور که گفتیم تعویض قطعات ماشین سنگین در زمان مناسب آن کار بسیار مهمی به حساب می آید که می تواند بر عملکرد ماشین شما تاثیر زیادی بگذارد. عوامل مختلفی در زمان تعویض قطعات ماشین سنگین تاثیرگذار است که به صورت کلی مهم ترین عوامل آن عبارتند از موارد زیر:

  • طول مسافت

در صورتی که مسافت زیادی را با ماشین سنگین خود طی کرده اید باید بدانید که فشار زیادی بر ماشین وارد کرده اید از همین رو قطعات آن زودتر مستهلک شده و نیاز به تعویض پیدا می کند. همواره مسافتی که طی می کنید را در نظر داشته باشید تا در زمان مناسب نسبت به تعویض قطعات اقدام نمایید.

  • میزان بار

میزان باری که ماشین سنگین تحمل کرده و جا به جا می کند نیز بر زمان بندی تعویض قطعات آن تاثیر می گذارد. طبیعتا هر چقدر میزان بار بیشتر باشد، قطعات زودتر مستهلک می شوند.

  • کیفیت جاده

کیفیت جاده نیز در طول عمر قطعات ماشین ها تاثیرگذار است. هر چقدر کیفیت جاده ها و بزرگراه ها بیشتر باشد طول عمر قطعات ماشین سنگین بیشتر خواهد بود. در غیر این صورت باید در فواصل زمانی کوتاه تری قطعات ماشین خود را تعویض نمایید.

زمان تعویض قطعات ماشین سنگین

مهم ترین قطعات ماشین سنگین که باید به طور منظم تعویض شوند

ماشین سنگین ها طبق فعالیت هایی که انجام می دهند به تعویض و تعمیر قطعات نیاز دارند. اما در این بین چند قطعه پر مصرف برای ماشین سنگین وجود دارد که باید به طور منظم تعویض شوند. این قطعات عبارتند از موارد زیر:

  • فیلترها

فیلتر مانند یک سپر دفاعی برای ماشین است و از سایر قطعات محافظت می کند و در افزایش طول عمر آن ها تاثیرگذار است. باید همواره نسبت به تعویض به موقع فیلتر ها حساس باشید. فیلترهای ماشین سنگین را بهتر است هر 6 ماه یکبار تعویض نمایید.

  • توربو شارژ

توربو شارژها هم در ماشین های سبک و هم در ماشین های سنگین وجود دارند. این قطعه وسیله ای مکانیکی است که هوای بیشتری را به محفظه سیلندر وارد می کند. در نتیجه اکسیژن بیشتری تولید شده و عملکرد موتور افزایش می یابد. این قطعه نیز از جمله قطعات پر مصرفی است که باید در فواصل زمانی کوتاهی تعویض شود.

  • شمع

از جمله قطعات مهم و ضروری برای هر ماشینی، شمع است که در صورت آسیب دیدگی آن، ماشین حرکت نخواهد کرد. نسبت به تعویض به موقع شمع ماشین سنگین خود باید حساس باشید و از انواع با کیفیت آن که عمر طولانی تری دارند استفاده نمایید.

  • کابل باتری

ممکن است یکباره باتری ماشین شما توان خود را از دست بدهد به همین دلیل داشتن یک کابل باتری می تواند خیلی کمک کننده باشد. این قطعه قیمت مناسبی دارد و باعث می شود جلوی بسیاری از مشکلات احتمالی را بگیرد.

از دیگر قطعات ماشین سنگین که باید به صورت منظم تنظیم شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قطعات برقی ماشین سنگین مانند چراغ راهنما، سنسور بنزین، ecu و …
  • اجزای هیدرولیک ماشین سنگین مانند شیر کنترل، جک هیدرولیک، هیدروپمپ، دیسک چرخ، لنت، کمک فنر و …
  • قطعات موتوری مانند دیسک، شاسی، کاسه نمد، گیربکس، بلبرینگ و …
  • قطعات درگیر با خاک مانند تیغه، ناخن، لاستیک ها و …

مهمترین قطعات ماشین سنگین

علائم خرابی قطعات ماشین سنگین که باید به آن ها توجه کرد

برای آن که بتوانید طول عمر ماشین سنگین را افزایش دهید و کیفیت عملکرد آن را بالا ببرید باید نشانه ها و علائمی را مورد توجه قرار دهید تا در صورت مشاهده هر کدام از آن ها، نسبت به تعویض به موقع آن ها اقدام نمایید. به عنوان مثال در صورتی که با فشار دادن ترمز صدایی مانند اصطکاک شدید آهن شنیدید یعنی باید خیلی سریع لنت ترمز خود را تعویض نمایید.

در صورتی که موتور ماشین صدای عجیبی می دهد و یا دمای آن به سرعت بالا می رود و قدرت آن کم شده است باید سریعا روغن موتور ماشین را تعویض نمایید. روغن موتور ماشین های سنگین در صورتی که بیش از حد مجاز درون موتور گردش کند غلظت خود را از دست داده و عمل روانکاری را به درستی انجام نمی دهد.

در صورت مشاهده علائم و شنیدن صداهای عجیب بهتر است هر چه سریع تر نسبت به تعویض قطعات ماشین سنگین اقدام نمایید.

نحوه تشخیص زمان مناسب برای تعویض قطعات ماشین سنگین

هر کدام از قطعات ماشین سنگین دارای کاربرد های خاصی هستند و مدت زمان استفاده از آن ها مشخص است. در صورتی که به اندازه کافی از آن ها استفاده کرده اید و تاریخ انقضای آن ها تمام شده است باید هر چه سریعتر قطعه مورد نظر را تعویض نمایید.

برخی دیگر از قطعات ماشین های سنگین با توجه به میزان فشاری که تحمل کرده اند، مسافتی که طی کرده اند و … نیاز به تعویض دارند زیرا این قطعات تنها به میزان مشخصی از فشار جواب می دهند و بعد از آن نیاز به تعویض دارند تا کارایی ماشین کاهش پیدا نکرده و به سایر قطعات آسیب وارد نکند.

تشخیص زمان مناسب برای تعویض قطعات ماشین سنگین علاوه بر نکاتی که ذکر کردیم به تشخیص فرد متخصص این کار نیز بستگی دارد. پس اگر به میزان کافی تخصص ندارید این کار را به کارشناس آن بسپارید.

عواقب تعویض دیر هنگام قطعات ماشین سنگین

در صورتی که قطعات ماشین سنگین را به موقع تعویض نکنید به سایر قطعات ماشین نیز آسیب وارد کرده و بازدهی و عملکرد ماشین را تا حد زیادی کاهش می دهد. این کار باعث کم شدن عمر مفید ماشین سنگین می شود و در طولانی مدت شما را متحمل هزینه های زیادی می کند. پس کار منطقی و عاقلانه این است که به موقع قطعه مورد نظر را تعویض کنید تا نیاز نباشد قطعات بیشتری را تعمیر یا تعویض نمایید زیرا تعویض یک قطعه هزینه کمتری نسبت به تعویض چندین قطعه دارد.

اهمیت تعویض

معرفی ستاره پارسیان

همانطور که می دانید انتخاب قطعات با کیفیت و مرغوب برای ماشین سنگین بسیار مهم است. با توجه به اهمیت این موضوع شرکت ستاره پارسیان تلاش می کند همواره بهترین و با کیفیت ترین قطعات ماشین سنگین را به شما عزیزان ارائه دهد تا برای انتخاب این قطعات مهم با مشکل رو به رو نشوید زیرا بهترین ها حق شماست. در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر هستید می توانید با کارشناسان مربوطه تماس بگیرید.

نتیجه گیری

با توجه به مطالبی که ذکر کردیم نسبت به هر گونه تغییر عجیب در ماشین سنگین خود باید حساس باشید و بعد از گذشت مدت زمان مشخصی نسبت به تعویض قطعات اقدام نمایید. در این صورت می توانید تا سالیان سال از ماشین سنگین خود به خوبی استفاده نمایید.

  • دسته‌ها
  • نظرات شما

    نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود