بهترین تایم تعویض قطعات مصرفی خودرو

هر کسی که با خودرو سر و کار دارد باید به درستی از ماشین و قطعات مصرفی آن استفاده کند و اطلاعات خوبی در این باره داشته باشد تا در صورت نیاز نسبت به تعویض این قطعات اقدام نماید. در این مقاله می خواهیم درباره بهترین تایم تعویض قطعات مصرفی خودرو صحبت کنیم که دانستن آن برای هر راننده ای لازم است. پس توصیه می کنیم تا انتهای مطالب با ما باشید.

 بهترین زمان تعویض روغن موتور

یکی از قطعات مصرفی در خودرو، روغن موتور است که نسبت به تعویض آن باید دقت لازم را داشته باشید. بهتر است به صورت میانگین هر 5 هزار کیلومتر یا نهایتا هر 5 ماه یکبار نسبت به تعویض روغن موتور خودرو اقدام نمایید. بعد از هر سرویس روغن موتور لازم است که فیلتر روغن، فیلتر هوا، فیلتر کابین نیز به صورت همزمان تعویض شوند تا خودرو بتواند کار خود را به درستی انجام دهد. همچنین برای آن که کیفیت سوخت رسانی به موتور کاهش پیدا نکند باید هر 20 هزار کیلومتر فیلتر بنزین را تعویض نمایید.

 بهترین زمان تعویض روغن گیربکس

با توجه به این که گیربکس در خودروها می تواند متفاوت باشد. برخی از آن ها دستی و برخی دیگر اتوماتیک هسند. بر همین اساس زمان تعویض روغن گیربکس نیز متفاوت خواهد بود. اما در حالت کلی و به صورت میانگین بهتر است هر 50 هزار کیلومتر تا 100 هزار کیلومتر یکبار، روغن گیربکس خودروی خود را تعویض نمایید.  در صورتی که این کار را انجام ندهید قطعات داخل گیربکس دچار اصطکاک می شوند و عملکرد مناسب را نخواهند داشت و همچنین از عمر مفید آن ها کاسته می شود.

 بهترین زمان تعویض تسمه تایم

تعویض تسمه تایم بستگی به عملکرد و کارکرد هر خودرو دارد به همین دلیل یک وضعیت ثابت نمی توان برای آن در نظر گرفت تا برای تمامی خودرو ها مطابق با آن نسبت به تعویض تسمه تایم اقدام شود. به طور معمول بهتر است هر 60 هزار کیلومتر یکبار و یا هر 3 تا 5 سال یکبار تسمه تایم خودرویتان را تعویض نمایید. علاوه بر این زمان در صورتی که نشانه ها و علائمی را مشاهده کردید مانند خروج دود از اگزوز، استارت نخوردن ماشین، کاهش قدرت ماشین و … باید ماشین خود را به یک متخصص نشان داده و تسمه تایم آن را تعویض نمایید.

تسمه تایم

بهترین زمان تعویض تسمه دینام

یکی دیگر از قطعات مصرفی در هر خودرو، تسمه دینام است که نسبت به تسمه تایم عمر کمتری دارد در نتیجه باید در فواصل زمانی کمتری آن را تعویض کرد. به طور معمول هر 20 هزار کیلومتر باید تسمه دینام را تعویض نمایید. اگر این کار را در زمان مناسبی انجام ندهید تکه های پاره شده تسمه دینام وارد محفظه تایمینگ خودرو می رود و تسمه تایم را پاره می کند به همین دلیل نسبت به تعویض این قطعه باید حساسیت داشته باشید.

 بهترین زمان تعویض شمع خودرو

از جمله مهم ترین قسمت های هر خودرو، شمع آن است که تعویض آن زمان مناسب خود را دارد. به صورت میانگین بهتر است بعد از هر 50 هزار کیلومتر رانندگی و یا بعد از 5 تا 7 سال حتی اگر شمع خودرو سالم باشد، نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. در صورتی که تعمیرات لازم ماشین را به صورت مرتب انجام دهید تا مدت زمان طولانی نیازی ندارید شمع خودرو را تعویض نمایید.

 بهترین زمان تعویض باتری خودرو

باتری خودرو با هر برند و مارکی طول عمر مشخصی دارد. شرکت های سازنده باتری خودرو این زمان را به اطلاع مشتریان خود می رسانند تا بتوانند در زمان مناسب نسبت به تعویض آن اقدام نمایند. همه اطلاعاتی که درباره تعویض باتری خودرو است در شرایط نرمال و معمولی در نظر گرفته شده است. در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد باتری هر خودرو می تواند حدود 4 تا 5 سال به خوبی کار کند. اما مطابق با شرایط رانندگی که هر فردی دارد این زمان تغییر می کند.

تعویض باتری

 بهترین زمان تعویض لنت خودرو

لنت ترمز چرخ های جلویی خودرو با چرخ های عقب آن متفاوت است. لنت چرخ های جلوی خودرو را باید در مدت زمان کمتری مثلا هر 20 هزار تا 30 هزار کیلومتر تعویض نمایید. اما لنت های عقب خودرو عمر بیشتری دارند و می توانید هر 70 هزار تا 100 هزار کیلومتر یکبار آن را تعویض نمایید. البته این عددی که ذکر کردیم در شرایط عادی و به صورت میانگین است و طبیعتا شرایط رانندگی و نوع لنت در این عدد تاثیرگذار خواهد بود و ممکن است آن را به جلو بیندازد و یا آن که عمر آن را بیشتر نماید.

 بهترین زمان تعویض لاستیک خودرو

تولید کنندگان لاستیک خودرو همیشه اعداد مشخصی را برای تعویض این قطعه مصرفی خودرو معین می کنند. به عنوان مثال می گویند لاستیکی که عمر آن 100 هزار کیلومتر تعیین شده باید در حدود 70 هزار کیلومتر استفاده تعویض شود. البته برای تعویض لاستیک و تایر خودرو باید عوامل و نشانه ها را جدی بگیرید. مثلا در صورتی که عاج لاستیک ها از بین رفته، باد خالی می کند، فرسوده شده و … باید هر چه سریع تر آن ها را تعویض نمایید زیرا بر کیفیت رانندگی تاثیر می گذارد و آسیب دیدگی آن ها احتمال تصادفات را بالا می برد.

 بهترین زمان تعویض فیلتر و صافی خودرو

فیلتر و صافی خودرو بعد از مدت زمان مشخصی مانند هر وسیله دیگری نیاز به تعویض پیدا می کند. با توجه به کیفیت سوخت در مناطق مختلف این عدد تغییر می کند. در کشور ما بهتر است هر 7 تا 10 هزار کیلومتر یکبار این قطعه را تعویض نمایید. با اقدام به موقع نسبت ب ه تعویض صافی و فیلتر خودرو می توانید از آسیب رسیدن به پمپ بنزین و سیستم انژکتور جلوگیری نمایید.

تعویض فیلتر

 بهترین زمان تعویض کمک فنر خودرو

همانطور که قبلا نیز گفتیم نحوه رانندگی و شرایط جاده بر کارایی و عمر قطعات خودرو از جمله کمک فنر آن تاثیرگذار است. اما به طور معمول بهتر است هر 80 هزار کیلومتر رانندگی در جاده کمک فنر خودرو را تعویض نمایید. کمتر از این بازه زمانی در صورتی که علائم و هشدار هایی را مانند نشتی روغن، تکان های زیاد خودرو در ناهمواری ها، صداهای غیر معمول در زمان ترمز کردن و … مشاهده کردید باید خیلی سریع این قطعه را تعویض نمایید.

 بهترین زمان تعویض کاتالیزور خودرو

طول عمر مفید کاتالیزور خودرو معمولا 3 تا 4 سال است اما مانند قطعات دیگر خودرو با توجه به شرایطی که هر خودرو دارد این عدد تغییر می کند. عوامل مختلفی مانند تنظیمات موتور، مسافت پیموده شده و … بر عمر کاتالیست خودرو تاثیر می گذارد. در شرایط کلی بهتر است در کل عمر یک خودرو حداقل یکبار مبدل کاتالیزور تعویض شود.

 

در این مقاله اطلاعات خوبی درباره زمان تعویض قطعات مصرفی خودرو در اختیار شما قرار دادیم. امیدواریم با رعایت این نکات از آسیب دیدگی خودرویتان جلوگیری نمایید.

 

  • دسته‌ها
  • نظرات شما

    نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود